سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانا نادان را می شناسد؛ چون قبلاً نادان بوده است؛ ولی نادان دانا را نمی شناسد؛ چون قبلاً دانا نبوده است . [امام علی علیه السلام]

siavarshan
خانه | ارتباط مدیریت |بازدید امروز:3بازدید دیروز:2تعداد کل بازدید:24896

سیاورشن :: 83/8/28::  12:6 صبح

سریال دزدیده شدن آهنگ ها و ترانه های بندرعباسی همچنان ادامه دارد . و اینبار یک دزد با کلاس . آریا با کاست جادو که تقریبا تمام آهنگ های آن دزدی است . دو سه ترانه بندری . یک ترانه بلوچی و یک آهنگ عربی و بقیه ترانه ها که فارسی هستند و خدا می داند که این جناب آهنگساز که تحصیلات آکادمیک هم دارد ، آنها را از کجا کش رفته است.

    اگر این آدم کمی انصاف داشت خودش می دانست که اله سبزه ای که روهنده چندین سال پیش خوانده خیلی بهتر از آن چیزی است که او امروزخوانده است.و دیگر نیازی نبود ایشان زحمت این کار را بکشند .

***

    فرید افشار خواننده دو رگه شیرازی ــ بندری است که با کاست قصر بی نشون خودش را به بازار موسیقی پاپ ایران معرفی کرده .ایشان هم از چند ملودی و ترانه قدیمی بندرعباسی استفاده کرده که متاسفانه اجرای آن چندان به دل نمی نشیند . ترانه دیر ابو از مرحوم منصفی یکی از آنهاست . کاری به تفاوت حسی این اجرا با کار اصلی نداریم . خب هر کس با توجه به سلیقه و حس خودش می خواند . ولی هیچ کس آزاد نیست کلمات را هر طوری خواست تلفظ کند .

       همانطور که میدانید بسیاری از ملودی ترانه های بندری یک خطی هستند . ناصرعبدالهی برای اولین بار در کاست هوای حوا برای رفع این مشکل سه ملودی را با هم تلفیق کرد که کار قشنگی از آب درآمد . ولی بعد از او کسان دیگری که دست به این کار زدند نتوانستند کار جالبی ارائه دهند و به نظر من فقط ملودی ها را حرام کردند.

  در کاست قصر بی نشون فرید افشار ترانه خاشه که دلوم شاد تکه، که یکی از زیباترین ملودیها و اورتورهای بندری را داراست و تک خطی هم نیست را با دو سه ملودی دیگر که بندری نیست تلفیق کرده و یک چیزی شده که بیش از یک بار نمی توان گوش داد .ونکته جالب هم اینجاست که متاسفانه ویا خوشبختانه اورتور این ترانه حذف شده است . گفتم متاسفانه چون زیبایی این آهنگ به اورتور آن است . و خوشبختانه چون شاید کس دیگری بیاید و آن را بهتر و کامل تر اجرا کند .

   دیگر اینکه در جایی که باید نام آهنگساز این ترانه ها نوشته شود . نوشته شده : محلی. مگر اینها صاحب ندارند مگر نباید از آنها اجازه گرفته شود و ... 

***

   شاید حیف باشد درجایی که راجع به دزدیده شدن ملودی های بندری حرف می زنیم نامی از  محمود جهان نبریم . او بدون شک بعد از خودمان بزرگترین ضربه زننده به موسیقی هرمزگان بوده . آخرین شاهکار ایشان دزدیدن ملودی مینو(میناب) گلستونن و تغییر آن به آبادان گستانه بوده . البته ناصر عبداللهی( که خیلی از دوستان او را مایه شرمساری استان می دانند) جواب خوبی به او داد وقتی که در یکی از جشن هایی که به مناسبت عید برگذارشده بود از او خواستند زنده بخواند و او هم زد زیر آواز که :    

مینو گلستونن              بوستون مینو 

***

  شاید اگر خوانندهای با استعدادی مثل روهنده با کمک اسپانسرهایی مثل عادل بتوانند خود را در کشور مطرح کنند . بشود جلوی این تاراج ها را گرفت. دوستان قشمی من که این مطلب را می خوانند حتما به گوش عادل خان برسانند که :این مشکل به دست شما و امثال شما باز می شود . شمایی که هم پول دارید و هم پارتی و هم ذوق هنری.

***

  و واجتر آن است که مسولین موسیقی استان فکری برای ثبت آثار قدیمی بکنند .  و مهمتر از آن این است که ما خودمان موسیقی مان را بشناسیم و به آن احترام بگذاریم



لیست کل یادداشت های این وبلاگ
::تعداد کل بازدیدها::

24896

::آشنایی بیشتر::
::لوگوی من::
siavarshan
::وضعیت من در یاهو::
::آرشیو::
::اشتراک::